BAG SCENEN Marts 2008 – nr. 38
Indhold:
og indkaldelse til generalforsamling er vedlagt
1) Datoer for Bag Scenen
Redaktionen er nu Jørn Iversen (jiv@silkeborgnyteater.dk) og Jørgen Kongsbak (formand@silkeborgnyteater.dk)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) HUSKE-Kalender
25.03.08 kl. 19.00 Mnemosyne-systemet 27.04.08 kl. 19.00 Generalforsamling 14.06.08 kl. 19.00 Thorning: Landmandsliv 26.06.08 kl. 19.30 Busbjerg: Sound of Music 19.09.08 kl. 15.00 Kursus i Rønshoved
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3) Nye ansigter Vi har fortsat stor tilgang af nye medlemmer. Det er dejligt. Selvfølgelig er vi mange i forvejen, men flere har i forvejen rigeligt at se til når sæsonen kører. Derfor er vi glade for at byde velkommen til:
Hanne Gjelstrup, er interesseret i scenografi, kulisser, kostumer og er allerede med i PR-arbejdet. Har erfaring indenfor opsætning af stykker, kulisser, billedkunst og arbejder i Århus for et arkitektfirma.
Inge Marie Bak, har spillet håndbold med Jonna, interesseret i værtsgruppe, billetbestilling m.m.
Lena Torvin, er fra Esbjerg, hvor hun har været med i musicals og lavet et hold med teatersport, som kørte i 3 år. Spiller lidt klaver, tværfløjte m.m. Interesseret i at stå på scenen, PR og evt. male kulisser.
Kirsten Gaarde Sørensen, (alder 17-18 år), bor i Kjellerup. Starter på teknisk skole her i byen til sommer (for tiden går hun i skole i Viborg). Har været med i børneteater opført i Kjellerup Kulturhus. Vil gerne stå på scenen eller noget praktisk arbejde omkring scenen.
Carina Bitsch, 13 år interesseret i at komme på scenen
Camilla Nørgaard Olsen, 11 år, har gået til teater på den kreative skole. Elsker at spille teater og vil gerne udvikle sig indenfor det.
Velkommen til – vi ser frem til et godt samarbejde. - bestyrelsen -
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4) Pianist søges
Så lader vi op til en ny sæson. Vi har været særdeles glade for Merete Mikkelsen, som lige nu har ansvaret for musikken til revyen. Desværre står 3. g. nu i vejen for den kommende revy. Det ønsker vi hende al mulig held med. Bruger hun samme ihærdighed på skolen som på musikken, så kan det ikke gå galt. Vi er selvfølgelig kede af, at hun vælger uddannelse frem for karrieren… Spøg til side – vi leder med lys og lygte efter næste års pianist – hjælp os. Vi ved fra sidste år og tidligere, at det kan være meget svært at finde emner, så hvis der er een der kender een er det bare om at sige til.
Kontakt venligst
Jørgen Kongsbak – eller Kent og Morten
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) Busbjerg
Så er det snart ved at være busbjergtid igen.
I år skal vi se ”Sound Of Music”.
Vi tager af sted den 26. juni.
Forestillingen starter kl. 19.30 og vi køre med bus fra Søtorvet kl. 18.15.
Pris Voksne: 100 kr. inkl. stol Børn (5-15 år): 50 kr. inkl. stol. Børn (under 5 år): Gratis
Tilmelding til Susanne Segalt på mail: naestfmd@silkeborgnyteater.dk eller tlf. 22340598
Senest 14. juni
Betaling foregår i bussen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6) Thorning
Vi har i år også folk med i Thorning hvor vi skal se Landmandsliv.
Vi tager af sted den 14. juni
Forestillingen starter kl. 19.00, og vi køre selv, og mødes derude.
Pris Voksne: 110 kr. Børn (4-12 år): 50 kr. Børn (under 4 år): Gratis
Tilmelding til Susanne Segalt på mail: naestfmd@silkeborgnyteater.dk eller tlf. 22340598
Senest 29. maj.
Betaling foregår når vi mødes.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7) Scenografikursus
Som nyt, entusiastisk medlem meldte jeg mig til det scenografikursus, der var omtalt i medlemsbladet i december, fordi det lød som en spændende chance for at lære lidt mere om at lave teater.
Kursuslederen Peter Rafn Dahl fra DATS er en erfaren scenograf og har deltaget i mange projekter, og hans grundholdning er, at alt i en forestilling er en fortolkning af teksten - også kulisser og kostumer - og at de bedste opsætninger opstår, når hele holdet er med i processen fra starten.
Udgangspunktet for kurset var egentlig opsætning af friluftsforestillinger, og han viste eksempler på sin arbejdsmetode, hvor stedets egen historie og fysik indgår som element i kulisserne og spiller en vigtig rolle for stykkets opsætning. Derfor bygger han scenografien op af forholdsvis få - ofte flytbare - elementer som fx bannere, løse skærme eller få, udtryksfulde møbler. Princippet kan sagtens overføres til en indendørs scene.
En anden kongstanke for ham er, at man skal finde ind til skuespillets grundtema eller hovedidé og personkarakteristik for at afgøre, hvordan det skal fortolkes i opsætningen. Med andre ord kan et ældre stykke få fornyet energi og aktualitet fx ved at omsætte idéen til en nutidige problematik eller frigøre det fra de tidsbestemte elementer, så temaet bliver eviggyldigt. I scenografien kan farver, karakteristiske stilelementer og møbler bruges til at understrege temaet eller enkeltpersoner.
Undervejs i løbet af dagen blev vi stillet overfor nogle gruppeopgaver, som gav et spændende billede af, hvor forskelligt scenografien til det samme skuespil kan falde ud, når man arbejder på denne måde, og kurset gav masser af inspiration til at arbejde med teaterforestillinger.
Hilsen
Hanne Gjelstrup
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8) Kursus i at huske replikker
Vi står hvert eneste år med problemer med tidligt at blive repliksikre. Nogle gange er vi det ikke engang når forestillingerne er startet. Synd for publikum, der kunne have fået en endnu bedre forestilling at se. Synd for instruktørerne, hvis arbejde først for alvor begynder når spillerne kan deres replikker og synd for os selv, der kunne have nået et så meget flottere resultat.
De fleste af os har nok på et eller andet tidspunkt set en cirkusforestilling. F.eks. en trapez-artist. De optræder med sikkerhedsnet. Helt fint for mig – men halvdelen af oplevelsen går for mig tabt, hvis artisten pga. manglende træning bliver nødt til at bruge sikkerhedsnettet undervejs.
For mig er sikkerhedsnettet i cirkus at sammenligne med vores egen sufflør – i yderste nødstilfælde - én gang ud af 100 - skal de være der til at afværge en katastrofe.
Jeg synes ikke bare vi skal være Silkeborgs hyggeligste teater. Vi skal også være dem med de bedste forestillinger. Publikum kommer her ikke for at høre vores sufflør. Det er ikke det de har betalt for.
Derfor synes jeg, at - som minimum alle der ønsker at komme på scenen – skal deltage i en enestående mulighed den 25.03.2008 for at få værktøj til hurtigt og sikkert at lære replikker.
Der er nok utallige måder at lære replikker på. Efter at jeg har tænkt i de baner som Michael Iversen har skitseret, tror også jeg på, at der er gode værktøjer, som vi alle kan bruge.
Meld Jer til hos mig (formand@silkeborgnyteater.dk eller mob. 3011 8980).
- Jørgen -
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9) Generalforsamling
Så er det tid for årets generalforsamling. Indbydelse og vedtægter er vedlagt her.
Vi glæder os til, at se en masse aktive medlemmer til en aften hvor vi gør status for den sæson som næsten er slut og hører resultatet af repertoireudvalgets arbejde.
Selvfølgelig har vi også valg/genvalg af bestyrelsesmedlemmer og revisor.
Den aften får vi hilst på mange andre medlemmer på kryds og tværs af alle de aktive grupper vi har.
Det plejer at være en hyggelig aften, som sluttes af med lækker kage sponseret og leveret af Serup Bageri.
Vi ser frem til fuld sal.
- bestyrelsen -
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10) Kursus på Rønshoved 21.-23. sept.
Igen i år er det muligt at komme på kursus i Rønshoved.
Kurset afholdes på Rønshoved Højskole den 19.-21. september 2008. Afgang fra Silkeborg vil være om fredagen kl. 15.00 og hjemkomst søndag aften ca. kl. 19.00.
Denne gang afholdes der kurser i skuespilteknik, instruktion, revy, gøgl og kostumer. Der bliver en eller anden form for mindre brugerbetaling.
Der er begrænsede pladser, så op i en fart og kontakt Jonna Elkjær (sekretaer@silkeborgnyteater.dk) for tilmelding inden den 1. april 2008, så vi kan være nogenlunde sikre på at få de pladser vi gerne vil have.
Vi forventer, at vi får et udbytterigt kursus til gavn og glæde for alle.
- bestyrelsen -
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11) Gør din bil mere værd
Så har vi igen fået lavet nogle bagrudestreamere til bilen. Efter ændrede regler for mærker i bagruden har vi spurgt os for og fået bekræftet, at den type vi har, fortsat er lovlige når bilen skal synes.
Streameren er separate bogstaver med teatrets navn og logo i guldtryk, som på Michael Pedersens og Jonna/Verners bil m.fl.
Vil du også reklamere for teatret, så spørg en fra bestyrelsen om en streamer. De bliver set af mange mennesker og vi kan ligeså godt prale af vores gode teater.
Venlig hilsen PR udvalget
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12) Bestyrelsen
Vi har desværre haft en ændring i utide, i vores bestyrelse.
Thomas Friedrich har haft for meget at lave både i og udenfor teatret. Derfor har han ønsket at træde ud af bestyrelsen i utide.
Vi forstår, at han skal skære ned på aktiviteterne i en periode og takker ham for indsatsen indtil nu.
Første suppleant Birgith Lund er trådt ind i stedet.
Venlig hilsen Bestyrelsen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13) Bestyrelse og kontaktpersoner Bestyrelse@silkeborgnyteater.dk
Hvis der er spørgsmål, idéer, problemer tager man fat i ovennævnte som kan give det videre til bestyrelsen eller hjælpe med at tingene løst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14) Redaktionen
Vi vil lige ønske tillykke til Anne og Kenneth Broberg med deres søn – og selvfølge til de stolte bedsteforældre Søren og Grethe Broberg.
På gensyn på teatret.
Jørn og Jørgen |