BAG SCENENIndhold:1. Datoer for Bag Scenen 2. HUSKE-Kalender 3. Dagsorden til generalforsamlingen 4. Vedtægter 5. Nye ansigter på teatret 6. www.silkeborgnyteater.dk 7. Det forsømte forår 8. Fra rolle som vært… 9. Værtsgruppeafslutning 10. Busbjerg med Frk. Nitouche 11. Fra festen den 04.03.06 12. Musik til 3. akt 13. Bestyrelsen 14. Redaktionen 1) Datoer for Bag Scenen
Redaktionen er nu Jørn Iversen (jiv@silkeborgnyteater.dk) og Jørgen Kongsbak. (jokon@silkeborgnyteater.dk).
|
||||||||||
2) HUSKE-Kalender25. marts 2006 Audition: Det forsømte forår 23. april 2006 kl. 16.00 Sidste Ali Baba og de 40 røvere 28. april 2006 kl. 20.00 Sidste Mens vi venter 29. april 2006 kl. 20.00 Sidste Den ituslåede krukke 30. april 2006 kl. 19.00 Generalforsamling 3. maj 2006 kl. 19.00 Værtsgruppeafslutning 7. juni 2006 frist for tilmelding til Busbjerg 15. juni 2006 kl. 18.15 afgang til Busbjerg: Frk. Nitouche
|
||||||||||
3) Dagsorden til generalforsamlingenSøndag, den 30.04.2006, kl. 19.001) Valg af dirigent og gennemgang af forretningsorden 2) Bestyrelsens beretning 3) Forelæggelse af revideret regnskab 4) Forelæggelse af budget og fastsættelse af medlemskontingenter/gebyrer 5) Behandling af indkomne forslag (Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen) 6) Valg af formand/kasserer (på valg er Søren Broberg) 7) Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleant (på valg er Susanne Segalt, Jonna Elkjær og Michael Pedersen) 8) Valg af revisor (og revisorsuppleant). Poul Jespersen er på valg 9) Forelæggelse og godkendelse af repertoireplan 10) Eventuelt
|
||||||||||
4) Vedtægter:1 1. Foreningens navn er Silkeborg Ny Teater. 2. Foreningens hjemsted er Silkeborg Kommune og foreningens adresse er identisk med den aktuelle adresse for Silkeborg Ny Teater. 3. Foreningen er stiftet under navnet Det Ny Teater i Silkeborg den 4. marts 1986. 4. Foreningen tegnes af formand, kasserer og næstformand. § 2 1. Foreningens formål er, ved alsidig og udadvendt amatørteateraktivitet, at højne interessen for teater til gavn for kulturlivet i Silkeborg og omegn. Dette formål søges realiseret gennem frugtbart og positivt fællesskab blandt foreningens medlemmer. § 3 1. Som medlemmer kan optages alle, der vedkender sig foreningens vedtægter. Efter en introduktionsperiode på 6 måneder kan bestyrelsen bevilge optagelse som fuldgyldigt medlem. 2. Ved nyindmeldelse betales kontingent svarende til 1/2 årskontingent. Fuldt kontingent betales fra følgende kontingentperiode. 3. Har et medlem ikke betalt skyldigt kontingent indenfor den fastsatte tidsfrist, betragtes medlemmet som udmeldt. Evt. genoptagelse kan finde sted mod erlæggelse af skyldigt kontingent, samt rykkergebyr. 4. Ved udmeldelse underrettes bestyrelsen. Erlagt kontingent for resterende kontingentperiode tilbagebetales ikke. 5. Overtræder et medlem bevidst foreningens vedtægter eller øvrige bestemmelser kan bestyrelsen ekskludere medlemmet. Et medlem, der bevidst skader foreningens virke, kan ligeledes ekskluderes. 6. Genoptagelse af tidligere medlemmer kan ske efter bestyrelsens godkendelse. Kontingent betales som ved nyindmeldelse. § 4 1. Kontingentets størrelse fastsættes på den årlige generalforsamling. 2. Kontingentet gælder for et år ad gangen og forfalder til betaling iflg. opkrævning. 3. Kontingentperioden er fra 1. maj til 30. april. § 5 1. Foreningens likvide midler anbringes i pengeinstitut eller lignende. 2. Kun foreningens kasserer eller formand har, efter gensidig aftale, fuldmagt til at foretage transaktioner på foreningens konti. 3. Hos kassereren må kontante midler kun forefindes i det omfang, der anses nødvendigt for foreningens virke. 4. Medlemmerne hæfter ikke personligt for de foreningen påhvilende forpligtelser. 5. Regnskabsåret følger kalenderåret. § 6 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. 2. Ordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med mindst 3 ugers varsel og afholdes hvert år inden den 1. maj. 3. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. 4. Over generalforsamlingen føres der protokol, som efterfølgende godkendes og underskrives af dirigent og referent. 5. Dagsorden tilsendes medlemmerne samtidig med indkaldelsen og skal mindst indeholde følgende punkter:
1) Valg af dirigent og gennemgang af forretningsorden 2) Bestyrelsens beretning 3) Forelæggelse af revideret regnskab 4) Forelæggelse af budget og fastsættelse af medlemskontingenter/gebyrer 5) Behandling af indkomne forslag 6) Valg af formand/kasserer 7) Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleant 8) Valg af revisor (og revisorsuppleant) 9) Forelæggelse og godkendelse af repertoireplan 10) Eventuelt
6. Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen. 7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig ved de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. § 7 1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med 14 dages varsel i følgende tilfælde:
1) Såfremt bestyrelsen finder det nødvendigt. 2) Såfremt formanden og /eller kassereren, i valgperioden, nedlægger mandatet - og såfremt den øvrige bestyrelse skønner det nødvendigt for bestyrelsens fortsatte virke. 3) Såfremt det, på den ordinære generalforsamling, ikke er muligt at sammensætte en funktionsduelig bestyrelse. 4) Såfremt kassereren antræffes i uoverensstemmelser. 5) Såfremt mindst 1/4 af medlemmerne finder det nødvendigt. I givet fald skal disse aflevere skriftlig dagsorden, med pågældende medlemmers underskrifter, til bestyrelsen.
2. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes inden 6 uger efter gyldig begæring herom. 3. Den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig ved de fremmødte gyldige medlemmer. § 8 1. Ved afstemning gælder simpel stemmeflerhed. 2. Stemmeafgivning sker ved håndsoprækning, eller, dersom blot ét medlem anmoder derom, skriftligt. Ved personvalg (dirigentvalg undtaget) er der dog altid skriftlig afstemning, såfremt antallet af kandidater overstiger antallet af ledige poster. 3. Alle stemmeberettigede er valgbare. 4. Fuldgyldige medlemmer er stemmeberettigede med 1 stemme pr. medlem. 5. Der kan ikke stemmes via fuldmagt. 6. I lige år vælges formand, 1.-, 3. - og 5. bestyrelsesmedlem samt 1. bestyrelsessuppleant og 1. revisor og i ulige år vælges kasserer, 2. - og 4. bestyrelsesmedlem samt 2. bestyrelsessuppleant, 2. revisor og revisorsuppleant. 7. Alle vælges for en 2-årig periode. Genvalg kan finde sted. § 9 1. På første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen, det konstituerende møde, er dagsordenen følgende:
1) Konstituering (næstformand og sekretær). 2) Gennemgang af vedtægter. 3) Gennemgang af protokol. 4) Udarbejdelse og vedtagelse af forretningsorden for bestyrelsen. 5) Udpegning af repræsentanter til bestående udvalg. 6) Eventuelt.
2. Bestyrelsen består af formand, kasserer, næstformand og sekretær samt 3 bestyrelsesmedlemmer. Herudover er der 2 bestyrelsessuppleanter, som, uden stemmeret, kan deltage i bestyrelsens arbejde, men i øvrigt holdes orienteret om dette. Suppleanterne deltager dog i konstituerende møder, med samme stemmeret, som de øvrige. 3. Konstituering af bestyrelsen kan, udover det i stk.1 nævnte konstituerende møde, kun finde sted efter ét eller flere bestyrelsesmedlemmers udtræden af bestyrelsen. § 10 1. Det er bestyrelsens pligt, efter bedste evne, at efterleve foreningens vedtægter og varetage de opgaver generalforsamlingen måtte pålægge den. 2. Bestyrelsen varetager foreningens administrative opgaver og kan, blandt bestyrelsens medlemmer, nedsætte et forretningsudvalg til varetagelse af den daglige drift. 3. Bestyrelsen kan, i fornødent omfang, blandt medlemmerne, nedsætte udvalg til varetagelse af specielle opgaver. Dog skal mindst ét medlem af hvert udvalg være tilknyttet bestyrelsen. 4. Bestyrelsen fremlægger, på den ordinære generalforsamling, et budgetforslag for det kommende regnskabsår. 5. Bestyrelsen udarbejder repertoireplan for den kommende sæson og forelægger denne til godkendelse på den ordinære generalforsamling. § 11 1. Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for bestyrelsens virke. 2. Formanden indkalder bestyrelsen, så ofte det skønnes nødvendigt, eller når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer anmoder derom. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 bestyrelsesmedlemmer, eller disses suppleanter, er til stede. 4. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. 5. Ved formandens fravær varetages dennes pligter og ansvar af næstformanden og/eller kassereren. 6. Kassereren fører foreningens regnskab og medlemskartotek og er ansvarlig for forvaltningen af foreningens likvider. 7. Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger. 8. Kassereren holder løbende den øvrige bestyrelse orienteret om den økonomiske status. 9. Kassereren udarbejder regnskab, som forelægges på den ordinære generalforsamling. 10. Sekretæren fører mødeprotokollen og varetager foreningens korrespondance og arkiv. § 12 1. Revisorerne foretager mindst én gang årligt, uanmeldt kasseeftersyn hos kassereren. Eftersynsrapport afleveres til bestyrelsen ved formanden. Enhver uregelmæssighed skal straks indberettes til bestyrelsen. 2. Revisorerne reviderer og attesterer regnskabet forud for den årlige generalforsamling. § 13 1. Der må ikke opføres forestillinger i foreningens navn, uden at forestillingen først er præsenteret og godkendt til opførelse, af foreningens medlemmer. Generalprøve skal opføres for foreningens medlemmer med henblik på konstruktiv kritik § 14 1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted såfremt 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer ved urafstemning tilkendegiver dette. 2. Eventuelle likvide midler ved foreningens opløsning skænkes til velgørende formål i henhold til generalforsamlingens beslutning. 3. Foreningens arkivalier overdrages, efter opløsning, Lokalhistorisk Samling i Silkeborg eller lignende institution. § 15 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal blandt de fremmødte på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen. 2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
Således vedtaget på generalforsamlingen den 9. april 2000
Revideret efter vedtagelse på følgende generalforsamlinger:
6. april 2003 25. april 2004 ____________dirigent________ formand
|
||||||||||
5) Nye ansigter på teatret
Siden sidste blad har vi fået mange nye medlemmer på teatret. Det er godt for der er sikkert også mange steder der skal tages fat til næste år.
Anne Johansen: 18-årig pige fra Sejling - vil gerne spille med – har spillet teater på efterskole m.m. Efter festen den 04.03.06 var hun blandt de standhaftige, som tog tørnen med rengøring dagen derpå.
Lone Friedrich: Er fra Gjessø, og vil gerne hjælpe til i værtsgruppen. Efter teaterfesten var hun også en af de seje, som klarede rengøring dagen efter selvom hun også havde andre frivillige gøremål den dag.
Ørjan Heggdal: Ørjan er 13 år og fra Ans. Han har spillet på Busbjerg i de sidste par år.
Lotte Tidemann: 12 år – indmeldt via hjemmesiden.
Aleksandar Golubovic: 10 år– indmeldt via hjemmesiden
Ulla Jensen: Fra Serup – hi-jacked by Poul bager
Annemette Jacobsen: Mor til Trine fra børnestykket - deltager i værtsgruppen.
Maja Skytte: 15-årig fra Silkeborg - Vil deltage i børnestykket.
Helle Jørgensen: Mor til Sofie og Katrine fra børnestykket.
Daniel Bill: Fra Langå - 16 år og har dyrket teatersport.
|
||||||||||
Som I alle ved er det adressen på teatrets hjemmeside på internettet. Pr-udvalget kæmper en lille kamp for hele tiden at være på forkant med udviklingen og for at kunne bruge internettet som et udstillingsvindue ud mod det store publikum, så de kan se hvad der rører sig på vores lille teater.
Vi vil gerne have siden så enkel og overskuelig som mulig. Den skal være let at gå til, så man hurtigt kan få de informationer man har brug for. Har man så lyst kan man fordybe sig i historien mm. Skulle der blandt medlemmerne være nogle der har gode ideer eller råd til hjemmesiden, modtager vi gerne disse på webmaster@silkeborgnyteater.dk
Men hjemmesiden skal også være vores egen side. Vi har oprettet en medlemsside, hvor medlemmerne kan se diverse praktiske informationer såsom Rengøringsliste, Vagtplan og Bag Scenen, og forhåbentlig også snart se billeder fra tiden der er gået, bla fra de årlige fødselsdagsfester.
Er der nogen i teatret der har egen hjemmeside som andre kan have glæde af at se, vil vi også gerne have et link til den.
Vi har også oprettet en medlemsliste som vi meget gerne vil have skal være så up to date og ajourført som muligt, så har du ændringer til den bedes du give besked med det samme.
Vi vil også meget gerne have din mail-adresse, så vi hurtigt kan komme i kontakt med dig. Vi vil også gerne have adressen selv om du ikke bruger den regelmæssigt – så bare lige skriv det.
Medlemslisten skal også gerne blive til et slags medlemskartotek, så vi vil meget gerne have billeder af alle medlemmer, så vi alle kan se hvem der er hvem – det er rart at kunne sætte et ansigt på et navn.
Vi mangler desværre nogle billeder for at kunne lave listen komplet, men når du ser den nye medlemsliste på hjemmesiden, så check lige om vi har et vellignende billede af dig. Har vi ikke det, vil vi meget gerne bede dig om at sende et til os på webmaster@silkeborgnyteater.dk hilsenwebredaktionen
|
||||||||||
7) Det forsømte forår
Her er lige lidt om hvad der sker her. Vi har haft plakater oppe at hænge rundt omkring om at vi holder audition for unge mellem 15 og 19. Denne kommer til at løbe af stablen Lørdag d. 25/3. De voksne roller vil blive besat på samme måde som vi plejer blandt teaterets egne medlemmer, som har sat kryds ud for optræden på ønskesedlen. Mere ved vi ikke. Er der spørgsmål er man velkommen til at ringe til Michael på 26360149.
|
||||||||||
8) Fra rollen som vært til en rolle på ”de skrå brædder”
Jeg har nu været vært på teatret i et par sæsoner og her har jeg snakket meget med de skuespillere, der trådte op på scenen og fornøjede publikum.
”Det kunne være sjovt at være en del af sådan en trup og prøve at optræde for andre”, tænkte jeg og da ønskesedlen sidste år skulle udfyldes lokkede flere mig til at sætte kryds udfor ”skuespil”. Mit eneste kendskab til at optræde havde været, at jeg havde skrevet nogle numre og selv lavet lidt revy på arbejdet for kollegerne til vores fester. Ja, og så selvfølgelig i mit arbejde, hvor man jo ”er på”, når man viser sig i gadebilledet!
Da udvalget havde fundet de stykker, der skulle fremføres i denne sæson blev jeg ringet op af Jonna og spurgt, om jeg ville være med i ”Den Ituslåede Krukke”. Jeg skulle spille Skriver Licht og jeg skulle skam også have replikker.
Nu er det jo sådan, at udfordringer skal vælges med omhu - hvis man kan; men lysten og nysgerrigheden overtalte mig til at sige ja til denne udfordring.
Og – jo det blev en udfordring – på flere måder, for - Hvem skulle jeg spille sammen med og hvem skulle instruere?
Et manuskript blev udleveret og jeg læste stykket, som jeg ikke fattede meget af handlingen i udover, at dommeren vist nok havde været på damesjov og ville forsøge at redde sig ud af det. Jeg var meget spændt på den 1. rigtige øveaften. Hvordan foregik sådan noget egentlig? Jeg havde aldrig nogensinde spillet teater under instruktion før og ville jeg overhovedet kunne opfylde de krav, som instruktøren (Wigant) havde til mig?
De første øveaftener var underlige. Jeg følte, at alle forsøgte at finde ud af, hvordan skuespillet egentlig var strikket sammen handlingsmæssigt og rollehæftet var en fast ”makker” i den næste tid. Der var desværre en del turbulens i den første tid, idet alle rollerne ikke var besat. Yderligere måtte en af spillerne, som endda klarede 2 roller i stykket, desværre melde fra p.g.a. private årsager. Nu var god dyr rådne!
Heldigvis lykkedes det, at finde nogen gode erstatninger til at overtage de 2 roller. Langt henne i forløbet – ca. 1 måned før generalprøven!! – måtte endnu en spiller skiftes ud. Nu var de gode råd endnu dyrere.
Heldigvis kastede en af teatrets ”stamherrer” sig frygtesløst ind over og greb rollehæftet 3 uger før generalprøven. Sådan! Efter en imponerende indsats i indlæring af tekst og scenegang lykkedes det – næsten.
Generalprøven blev afviklet til vores store glæde og tilfredsstillelse – men så kom premieren. Det gamle ordsprog, om at en god generalprøve giver en dårlig premiere kom desværre til at holde stik. Vi leverede en elendig premiere og var ikke ret stolte ved at gå ind i salen efter stykket og hilse på familie og venner, som vi havde lokket ud på ”Badet” for at se teater.
De næste spilleaftener var også med en vis usikkerhed, men nu her ca. ½-vejs i forløbet synes jeg virkelig, at det er sk…skægt at komme ud på teatret. Jeg glæder mig virkelig til at mødes med ”holdet”, fordi vi har det hamrende sjovt både før, under og efter forestillingen.
Når jeg har været i værtsgruppen har jeg tit hørt sang og fælles opvarmningsøvelser inde fra sminkørrummet. Det har vi ikke noget af på vores hold. Nej – nej. Derimod fyger det rundt med vitser, som er mere eller mindre stuerene, også sangstrofer fra gamle film og sekvenser fra gamle filmhelte dukker op. – f.ex er W.C. Fields meget tit på tapetet med en replik fra hans store underfundige lager.
Jo, jeg er meget glad for at have sagt ja til denne udfordring og håber lidt, at der måske kan blive brug for mig en anden gang.
Tak til det hold, som jeg er en del af i ”Krukken” og tak til Silkeborg Ny Teater, hvor mange sjove timer er passeret og endnu flere venter forude. JEG GLÆDER MIG ALLEREDE!
Hilsen Jørn Iversen/”Skriver Licht”
|
||||||||||
9) Værtsgruppeafslutning Sæsonafslutning den 3. maj 2006
Så har vi igen (næsten da) fået gennemført endnu en vellykket sæson på vores teater.
Traditionen tro, har værtsgruppe, PR-udvalg, repertoire udvalg, billetsælgere m.m. udført et godt og solidt stykke arbejde, hvad der også er nødvendigt for, at vores publikummer føler sig godt behandlet når de har kontakt med teatret
Vi vil også i år fra bestyrelsens side sige tak for den forløbne sæson, og det vil vi gøre med en hyggelig aften (håber vi da) på teatret, hvor vi vil få lidt godt til både ganen og maven.
Det hele vil foregå onsdag den 3. maj 2005 og vi starter kl. 19.00.
Af hensyn til planlægningen vil vi gerne have en tilmelding senest den 26. april 2005. Tilmelding kan ske til ut. eller Jonna (86 81 11 73).
Med venlig hilsen
På bestyrelsens vegne Heine Snede Thybovej 1 8620 Kjellerup 86 88 03 02/50 71 87 88 hsnede@mail.dk
|
||||||||||
10) Busbjerg med Frk. Nitouche
Vi kunne tænke os at tage derud til premieren torsdag, den 15. juni 19.30 og kører med bus fra Kvicklys parkeringsplads kl. 18.15.
Prisen er: Voksne: 80 kr. 5-15 år: 40 kr. 0-4 år. gratis Stol: 10 kr. (Så er der givet 10 kr. i rabat ved mere end 10 tilmeldte.)
Tilmelding er til mig, Susanne: enten på min teatermail eller 22340598 inden 7 juni. Betaling foregår i bussen
Susanne Segalt
|
||||||||||
11) Fra festen den 04.03.06
Lige en tak til festudvalget for flot fest, incl. sjovt "kurbadsgæst-intro", lækker mad med avanceret menukort...og sjove motionsnumre! Og tak til de tapre og næsten ædru rengøringsfolk, som trofast mødte op på teatret kl. 10 søndag morgen. Ærgerligt at kun få af teatrets medlemmer får denne oplevelse.....!!!( men det er selvfølgelig selvvalgt.) Vi røg vist alle ind i snestorm, inden vi skulle ud af døren i festtøjet og efter festen havde alle andre været til TV2 koncert, så vi var nogle stykker som sent...eller tidligt søndag morgen!! Ventede, ventede og ventede på taxa!!!
Eva
Vi ved allerede hvem som er i festudvalget for næste år. De blev valgt ved festen den 04.03.06 og er bl.a. Andreas Bernth.
Hvis nogen ellers ønsker at være med i næste års festudvalg, så kontakt dem og hør om der er plads til flere.
|
||||||||||
12) Musik til 3. akt
Vi er mange, som længe har savnet lidt musik når vi efter forestillingerne har siddet sammen og evalueret aftenen i caféen.
For kort tid siden var vi heldige. Færgely børnehave har foræret os en musikmaskine, som efter lidt renovering er køreklar og noget bedre end en større gettoblaster.
Bestyrelsen har ansvaret for anlægget. Det står i kontoret og kan hentes ned og op når vi har brug for det.
I skal bare selv have CD’ere eller kassettebånd med hjemmefra. Efter kl. 22.00 skal vi vise hensyn overfor eventuelle lejere på første sal i bygningen.
Vi siger tak til børnehaven og har inviteret pædagogerne aften i teatret.
Jørgen
|
||||||||||
13) BestyrelsenBestyrelse@silkeborgnyteater.dk
Formand Søren Broberg (SB) tlf. 86821248
Næstformand Susanne Segalt (SS) tlf. 86829895
Sekretær Jonna Elkjær (JE) tlf. 86811173 sekretaer@silkeborgnyteater.dk
Kasserer Heine Snede (HS) tlf. 86880302 Bestyrelsesmedlemmer:
Michael Pedersen (MP) 26360149
Lone Sandberg (LS) 86818806
Jørgen Kongsbak (JK) tlf. 86818980
Eva H. Andersen (EHA) (Suppleant) 86680270
Aase Nielsen (AaN) (suppleant) 86836456
|
||||||||||
14) Redaktionen
Det var så det. Der var mange frimærker at slikke denne gang for vi skulle være sikre på, at alle blev inviteret til generalforsamlingen.
Jørn er som nævnt under uddannelse i krukken til ”overskriver” med ret til at bære egen fjer. Det gælder dog ikke på hans anden arbejdsplads. Dér må man vist ikke have en fjer på.
|